Store sportsbegivenheder. Hvordan regner vi dem hjem?

Tour de France og Danmark har en særlig samklang og vækker store følelser, men kan vi regne den hjem? Og hvis ikke., hvad er så strategien og den rette dosering af investeringer i store events? Foto: Mellanie Gandø, Wonderful Copenhagen

Konferenceoptakt. Store idrætsbegivenheder som Tour de France-starten i Danmark i 2022 får ofte nationen til at dirre af begejstring og store forventninger til økonomiske eller idrætslige effekter. Regeringen har netop i en nye finanslov kastet ekstra statslige midler efter formålet, men ofte er det svært at måle de direkte gevinster ved værtskab for store sportsbegivenheder eller professionelle sportsklubber på højt niveau. Men når vi nu alligevel er vilde med store idrætsbegivenheder, hvordan skal vi så regne den offentlige værdi hjem? Hvad skal regioner eller Danmark som nation gå efter i fremtiden?  

På konferencen på Idrættens Branchedage stiller vi den 31. oktober spørgsmålet til et yderst kvalificeret panel af oplægsholdere. Læs mere og få dig tilmeldt på konferencens hjemmeside.

Læs mere om sessionen i konferenceprogrammet.

Mød blandt andre:

Store sportsevents og topsport som offentligt gode. Hvordan regner vi investeringen hjem?
Når forskerne tager den store lommeregner frem og måler på økonomiske effekter af store sportsbegivenheder eller store sportshold i nabolaget, når de næsten altid frem til et temmelig nøgternt resultat, men måske kan man alligevel regne nogle positive gevinster hjem ved værtskaber ved store idrætsbegivenheder?
Christian Gjersing Nielsen, senioranalytiker, Idrættens Analyseinstitut

Danmark som værtsnation. Hvornår siger vi nej tak – og hvornår slår vi til?
Hvornår er en dyr investering i en stor idrætsbegivenhed for dyr, og hvornår slår vi til? Hvordan har Sport Event Danmark udviklet sin eventstrategi i årene fra den store nationale handlingsplan i 2009 til de store folkefester med Tour de France og EM i fodbold i 2021 og 2022. Få indsigt i både tilvalg og fraklip fra Sport Event Denmarks eventværksted.
Lars Lundov, direktør, Sport Event Denmark

Megaevents med måde
Landets hovedstad vil gerne markere sig som eventby, men der skal være mening med investeringerne, og København har udviklet en eventstrategi og nedsat et eventråd, der skal sørge for, at København rykker på de rigtige muligheder.
Thomas Bach, idrætschef, Kultur- og Fritidsforvaltningen, Københavns Kommune

Forrige
Forrige

Idrættens våbenkapløb. Eliteidræt i politisk og økonomisk krydspres

Næste
Næste

Skal vi ændre radikalt på idrætsmiljøerne for unge?