Har fitness-sektoren styrken til at levere på sundhed?

Har fitness-sektoren styrken til at levere på sundhed og de nye anbefalinger om styrketræning to gange om ugen? Foto: Danielle Cerullo, unsplash.com

Sundhedsstyrelsen serverede tidernes forretningsmulighed for fitness-sektoren i de seneste anbefalinger for fysisk aktivitet, da Styrelsen for første gang anbefalede styrketræning to gange om ugen ved siden af den kendte anbefaling om 30 minutters fysisk aktivitet om dagen.

Spørgsmålet er bare, om fitness-sektoren både i den private sektor, i foreningerne og i de stadigt flere idrætsfaciliteter med veludstyrede fitnesscentre er godt nok rustet til at tage anbefalingerne med sig og få endnu flere danskere i træningstøjet med kvalitet og vedholdenhed?

For der er også udfordringer for sektoren.

Den motionspille, man har talt om i mange år, er nu rent faktisk opfundet! Folk taber sig som aldrig før gennem medicinske behandlinger og ”behøver” måske ikke træne i egen optik?

Samtidig er det langt fra nogen selvfølge, at sektoren kompetencemæssigt, målgruppemæssigt eller indholdsmæssigt formår at forny sig til de målgrupper, der halter efter anbefalingerne. Hvad er det overhovedet, danskerne søger i fitnesscentrene?

Man kan nok heller ikke afvise, at fitnesscentrene som Danmarks største ungdomsarena også rummer nogle potentielle skyggesider, som kan give udfordringer med kropsidealer og mental trivsel hos mange unge?

Med andre ord? Hvor står fitness for tiden? Er sektoren stærk nok til at afslutte på den bold, der er spillet ind foran mål? Hvem formår bedst at gribe de forretningsmuligheder, der nu officielt ligger i anbefalingerne om styrketræning som en del af sundhedspakken?

På Idrættens Branchedage kommer vi omkring fitness-sektoren i flere sessioner, men den 6. november har vi på Konferencen dedikeret en hel session til at drøfte fitness-sektoren fra flere forskellige vinkler. Vi har samlet et – undskyld udtrykket – meget stærkt felt til at belyse styrketræning som forretningsområde:

Mød blandt andre:

Mellem muskelmasse og massebevægelse. Forstå målgruppernes behov og motiver for styrketræning
Karsten Elmose-Østerlund, lektor, Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund, Syddansk Universitet 

Fremtidens fitnessbranche – kedelig hyldevare eller rustet til ny vækst og nye roller?
Steen Broford, redaktør, Fitnews.dk

Sunde fitnessmiljøer – styrketræning uden for mange løftede pegefingre
Kasper Lundgaard Krøll, forebyggelseskonsulent, Anti Doping Danmark

Rules Boxing Club. Gammel sport på nye flasker.
Jonas Stegemeier Bladt, Creative director, Rules Boxing Club

Forrige
Forrige

Idrætten på værksted. Tag afsæt til en ny begyndelse

Næste
Næste

Kan idrætssektoren stå på mål for folkesundheden?